من یک مبتدی هستم

در عالم رازیست که جز به بهای خون فاش نمی شود

من یک مبتدی هستم

در عالم رازیست که جز به بهای خون فاش نمی شود

من یک مبتدی هستم

زود بیدار شدم تاسرساعت برسم
بایدامروز به غوغای قیامت برسم
من به قدقامت یاران نرسیدم ای کاش
لااقل رکعت اخر به جماعت برسم
آه مادر!مگرازمن چه گناهی سرزد
که دعاکردی وگفتی به سلامت برسم؟
طمع بوسه مدار ازلبم ای چشمه که من
نذردارم لب تشنه به زیارت برسم
سیب سرخی سر نیزه ست...دعاکن من نیز
این چنین کال نمانم به شهادت برسم
محمدمهدی سیار

پیام های کوتاه
  • ۱۸ ارديبهشت ۹۳ , ۱۱:۱۶
    نماز
طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

۴ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

برد متفکرین زنجـــان

مبتدی | شنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۱۸ ق.ظ

ملا قربانعلی زنجانی معروف به حجت‌الاسلام، مرجع تقلید قدرتمند و پر نفوذ عصر مشروطه در حدود سال ۱۲۴۶ق در یکی از روستاهای زنجان به نام ارغین چشم به جهان گشود.

در اوایل کودکی از زادگاهش به زنجان آمد و پس از طی تحصیلات مقدماتی، در مدرسه نصرالله خان به تحصیل علوم دینی پرداخت و مقدمات علوم اسلامی را نزد اساتید آن دیار از جمله آخوند ملاعلی قارپوزآبادی فرا گرفت.

ملا قربانعلی زنجانی برای ادامه تحصیل و شرکت در درس خارج عازم عتبات شد، اما چون راه عراق بسته بود ابتدا مدتی را در بروجرد گذراند و سپس راهی نجف اشرف شد و در آن شهر از محضر عالمان بزرگی چون صاحب ‌جواهر، شیخ مرتضی انصاری، شیخ راضی نجفی و حاج سید حسین کوه‌کمری کسب فیض نمود.

  • مبتدی

فرهنگ عمومی، ضرورتی پنهان

مبتدی | شنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۱۸ ق.ظ

در سالیان متمادی که از عمر علم می گذرد هرگز دیده نشده است که فرهنگ تعریف جامع و کاملی داشت باشد. چرا که علم نیز به این نتیجه رسیده است که فرهنگ پدیده ای نیست که در آزمایشگاه پژوهشگران علوم مختلف قابل تجزیه و تحلیل باشد. تنها یک توافق علمی است که می تواند فرهنگ را در قالب کلمات تعریف نماید. چنانچه فرهنگ را گاهی یک امر معنوی تعریف نموده و روح رفتارها و نگرش ها تعریف نموده اند و یا گاهی آن را یک امر اجتماعی شناخته و مضاف الیه آن را جامعه، گروه و قوم دانسته اند. برخی نیز آن را به دو بخش مادی و غیر مادی تقسیم نموده، تغییر پذیر، انتقالی و اکتسابی دانسته اند.

با همه ی تفاسیر یاد شده باید به این مهم اشاره کرد که فرهنگ مهم ترین و اصلی ترین ابزار شناخت، ساخت و حفظ یک جامعه است و هر تغییری در آن باعث به وجود آمدن تغییرات در سطوح مختلف و بخش های مختلف جامعه می گردد. با زمان ارتباط وسیعی دارد و هرگز فرهنگ یک جامعه یک شبه تغییر و تحول پیدا نمی کند.

  • مبتدی

کاملترین ذکر...

مبتدی | شنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۱۶ ق.ظ

انسان که از سویی گاه مظهر برترین و زیباترین حقایق هستی است، از سویی دیگر، گاه محلّ بُروز زشتیها و پستیهای بی‌همانند نیز می‌گردد. اگر در جایی و زمانی او را مظهر آگاهی و محبت و فداکاری یا خردمندی و آفرینندگی و پیشرفت در عرصه‌های تعالی، یا آیت شوق و شور و امید می‌بینیم، در جایی و زمانی دیگر او را دچار غفلت و کینه و خودخواهی، یا جهل و عادت و رکود، یا سستی و نومیدی و بدبینی مشاهده می‌کنیم. این عنصر با استعداد، می‌تواند برترین موجود گیتی تا پست‌ترین پدیده‌ی هستی گردد. او مجهّز به همه‌ی ابزارها و زمینه‌های تعالی و تکامل معنوی و مادی، آفریده شده است.

  • مبتدی

فرهنگ انقلاب اسلامی

مبتدی | شنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۱۳ ق.ظ

انقلاب اسلامی ایران به یقین نقطه عطفی در تاریخ حرکت های انقلابی جهان و به ویژه در عالم اسلام به شمار می آید و در این عرصه از جایگاهی استثنایی برخوردار است.

این انقلاب با پیروزی خود، سیاست پیشگان دنیا را متحیر ساخت و بر این تصور نادرست که اسلام را نمی توان به عنوان مکتبی حرکت آفرین و نیرو بخش محسوب کرد، خط بطلان کشید و الگوی تمام عیار برای همه کسانی شد که شیفته و طالب آزادی و هدایت اند.

 طبیعی است که انقلاب اسلامی حاوی فرهنگ خاص خویش باشد و لذا استمرار آن و مصونیت از خطر تحریف و انحراف، مستلزم شناخت ابعاد گوناگون آن است.

انقلاب اسلامی، ما را با اصل اسلام، بعثت و هجرت پیامبر گره می زند. بنابراین، باید ریشه اصلی انقلابمان را در توش و توانی که در مکتب و در ایدئولوژی اسلام هست جستجو کرد.

اسلام توانست در دل تیرگی ها و ظلمات و جاهلیت آن زمان موج عظیم انقلاب فکری، فرهنگی، اجتماعی، نظامی و اقتصادی به وجود آورد و تا آنجا برسد که در اوایل قرن دوم هجری در پرتو ایدئولوژی اسلام آنچنان قدرت عظیم سیاسی و نظامی در دنیا بوجود آید که برخی مورخان این چنین برداشت دارند که دیگر قدرتی رقیب و مزاحم برای اسلام در آن دوران وجود نداشت، ی

  • مبتدی